Aktualności

Oszustwa na BLIK

Data publikacji 06.05.2021

Coraz częściej ufni cyfrowej rzeczywistości wpadamy w pułapkę nieostrożności i tracimy mniejsze lub większe kwoty, przelewając je oszustom za pośrednictwem kodu BLIK. W kwietniu br. mieszkańcy Tarnowa oraz powiatu tarnowskiego stracili ponad 10 tysięcy, zatwierdzając taką transakcję na własnym telefonie komórkowym. Ta nowa forma przestępstwa dotyczy przede wszystkim osób młodych, które sprawnie posługują się telefonem z dostępem do Internetu i korzystają z nowoczesnych usług bankowych.

W drugim kwartale 2021 roku tarnowska komenda przyjęła zawiadomienie od dziesięciu osób o oszustwie na kod BLIK. Poprzez nieostrożne posługiwanie się bankowością elektroniczną stracili oni ponad 10 tysięcy złotych.
Jak to działa?
Zwykle oszust podszywając się pod naszego znajomego pisze do nas za pośrednictwem komunikatora prośbę o zapłacenie za zakupy, niewielką pożyczkę lub po prostu gotówkę konieczną w tym momencie. Odczytując taką wiadomość, z reguły nie dzwonimy do tej osoby i nie rozmawiamy z nią, tylko bez zastanowienia uruchamiamy posiadaną w telefonie aplikację bankową i wysyłamy żądany kod BLIK. Aby jednak doszło do transakcji, musimy ją potwierdzić na swoim telefonie. Skoro wysłaliśmy żądany kod, to oczywiście go potwierdzamy i tym samym przelewamy z naszego konta pieniądze dla „przyjaciela”. Po pewnym czasie orientujemy się, że to nie nasz przyjaciel pisał, tylko oszust, który ukradł jego tożsamość. My w tym momencie jesteśmy oszukani i stratni finansowo. Najmniejsza kwota, jaka została przekazana oszustom to nieco ponad 100 złotych, a największa to 6.tys złotych.
Jak sobie tym radzić?
Przede wszystkim należy przypomnieć sobie podstawowe zasady poufności przy korzystaniu z bankowości elektronicznej. Nie klikajmy w załączone linki w sms-ach, czy innych komunikatorach z prośbą o dopłatę, zapłatę, czy uzupełnienie danych do przesyłki. Nie udostępniajmy nikomu poufnego kodu BLIK. Zawsze należy zweryfikować swojego znajomego, dzwoniąc do niego. Z pewnością telefon komórkowy ma zawsze przy sobie. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam nie więcej jak 30 sekund, a tym samym zyskujemy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu pomagamy, a nie przelewamy własnych oszczędności „Blik-owemu oszustowi”.
 

Powrót na górę strony