Aktualności

Oszustwo metodą na zdalny pulpit

Mieszkanka powiatu nowotarskiego będąc pewna, że doszło do włamania na jej konto bankowe i rozmawia z przedstawicielem banku, zainstalowała oprogramowanie, dając oszustowi pełen dostęp do swojego telefonu i straciła blisko 8 tys. złotych.

Metoda „na zdalny pulpit” to metoda stosowana przez przestępców kontaktujących z się ofiarami poprzez telefon. Oszuści podszywają się pod pracownika banku i przekonują, że doszło do włamania na rachunek bankowy i „służąc pomocą” namawiają do zainstalowania na swoim telefonie, czy komputerze legalnego oprogramowania, które umożliwia  im zdalny dostęp do pulpitu rozmówcy.

Taki telefon odebrała pewnego dnia mieszkanka powiatu nowotarskiego. Oszust podał się za przedstawiciela banku i w rozmowie przekonał kobietę, że doszło do włamania na jej rachunek bankowy i próby wypłaty gotówki z jej konta. Przestępca wykorzystał strach kobiety przed utratą oszczędności, zaoferował swoją pomoc w zabezpieczeniu rachunku bankowego, a następnie poprosił o zainstalowane legalnego oprogramowania, dzięki któremu mógłby udzielić wsparcia technicznego. Nieświadoma zagrożenia kobieta zainstalowała wskazane przez mężczyznę oprogramowanie służące do obsługi zdalnego pulpitu, przekazując oszustowi pełen dostęp do jej telefonu. Kolejno zalogowała się do aplikacji bankowej zgodnie ze wskazówkami rozmówcy. Niestety przedstawiciel banku okazał się oszustem i zamiast  pomóc kobiecie, spowodował, że straciła blisko 8 tysięcy złotych. 
Pamiętajmy, że oszuści wymyślają różnego rodzaju sposoby, aby wyłudzić pieniądze. Przestrzegamy przed rozmowami z osobami nieznajomymi i instalowaniem oprogramowania, którego nie znamy i nie jesteśmy pewni sposobu jego działania.  Jeżeli otrzymamy telefon lub inną wiadomość o próbie włamania na nasze konto, zadzwońmy na oficjalną infolinię banku i zweryfikujmy otrzymane informacje. 

Powrót na górę strony