Aktualności

Uwaga! Coraz więcej oszustw przy pomocy platform sprzedażowych i komunikatora

Data publikacji 11.01.2022

Sprzedajesz coś na platformach sprzedażowych lub portalach aukcyjnych? Uważaj! Przestępcy coraz częściej wykorzystują je do wyłudzenia danych do rachunków bankowych i kart płatniczych. W następstwie, w ciągu kilku chwil stracić możemy wszystkie oszczędności. Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Gorlicach zostali wczoraj powiadomieni o oszustwach, do których przestępcy wykorzystali popularne platformy sprzedażowe i komunikator internetowy. Wyłudzając od internetowych sprzedawców dane kart płatniczych, „oczyścili” ich konta z oszczędności.

Jak działają oszuści?

W dużym uproszczeniu proceder polega na podszywaniu się pod kupującego (udawaniu go), a następnie na wyłudzeniu od sprzedającego danych karty płatniczej lub danych dostępowych do rachunku bankowego pod pretekstem otrzymania płatności za sprzedawanych produkt.

Szczegółowo wygląda to następująco:

  1. Wystawiasz coś do sprzedaży na jednym z serwisów sprzedażowych.
  2. Bardzo szybko pojawia się osoba zainteresowana zakupem wystawionego przez Ciebie przedmiotu. Kontaktuje się za pośrednictwem serwisu sprzedażowego, ale częściej za pośrednictwem komunikatora internetowego, bo ma Twój numer telefonu z ogłoszenia.
  3. Oszust wysyła link do podrobionej strony informując, że trzeba tam wejść i zaakceptować przyjęcie pieniędzy.
  4. Na fałszywej stronie zostaniesz poproszony o podanie danych karty płatniczej (co od razu umożliwia kradzież pieniędzy z konta, do którego karta jest przypisana), a coraz częściej także danych dostępowych do konta bankowego i danych osobowych (np. PESEL).

Dokładnie taki mechanizm zastosowali w tym tygodniu przestępcy wobec trójki mieszkańców powiatu gorlickiego. Przestępcy, po uzyskaniu dostępu do rachunków pokrzywdzonych natychmiast podjęli działania i generując kody blik dokonywali wypłat gotówki. W jednym przypadku, w związku z brakiem środków na przejętym rachunku, oszuści zdążyli nawet złożyć wniosek o pożyczkę na kwotę 20 tys. złotych. Szybka reakcja pokrzywdzonego pozwoliła jednak zablokować kartę płatniczą, dostęp do rachunku i anulować wniosek kredytowy. W pozostałych dwóch przypadkach pokrzywdzeni utracili 4400 złotych i 1450 złotych.

Jak ustrzec się przed tego typu oszustwami?

  1. Nigdy nie podawaj numeru karty płatniczej po to, by otrzymać pieniądze! Podanie danych z karty spowoduje, że ktoś pobierze z niej pieniądze.
  2. Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal sprzedażowy. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikator.
  3. Zapoznaj się z instrukcjami płatności na danej platformie sprzedażowej.
  4. Uważnie czytaj wiadomości z banku (SMS, e-maile, powiadomienia z aplikacji mobilnej banku). Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
  5. Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy i są napisane niegramatycznie.

Co zrobić, gdy spostrzeżesz, że mogłeś zostać oszukany?

  1. Natychmiast skontaktuj się z infolinią Twojego banku i poinformuj o swoich podejrzeniach.
  2. Zastrzeż kartę płatniczą lub / i zablokuj dostęp do bankowości internetowej, jeśli takie dane zostały udostępnione przestępcom.
  3. Poinformuj Policję.
Powrót na górę strony