Uwaga! Coraz więcej oszustw przy pomocy platform sprzedażowych i komunikatora
Sprzedajesz coś na platformach sprzedażowych lub portalach aukcyjnych? Uważaj! Przestępcy coraz częściej wykorzystują je do wyłudzenia danych do rachunków bankowych i kart płatniczych. W następstwie, w ciągu kilku chwil stracić możemy wszystkie oszczędności. Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Gorlicach zostali wczoraj powiadomieni o oszustwach, do których przestępcy wykorzystali popularne platformy sprzedażowe i komunikator internetowy. Wyłudzając od internetowych sprzedawców dane kart płatniczych, „oczyścili” ich konta z oszczędności.
Jak działają oszuści?
W dużym uproszczeniu proceder polega na podszywaniu się pod kupującego (udawaniu go), a następnie na wyłudzeniu od sprzedającego danych karty płatniczej lub danych dostępowych do rachunku bankowego pod pretekstem otrzymania płatności za sprzedawanych produkt.
Szczegółowo wygląda to następująco:
- Wystawiasz coś do sprzedaży na jednym z serwisów sprzedażowych.
- Bardzo szybko pojawia się osoba zainteresowana zakupem wystawionego przez Ciebie przedmiotu. Kontaktuje się za pośrednictwem serwisu sprzedażowego, ale częściej za pośrednictwem komunikatora internetowego, bo ma Twój numer telefonu z ogłoszenia.
- Oszust wysyła link do podrobionej strony informując, że trzeba tam wejść i zaakceptować przyjęcie pieniędzy.
- Na fałszywej stronie zostaniesz poproszony o podanie danych karty płatniczej (co od razu umożliwia kradzież pieniędzy z konta, do którego karta jest przypisana), a coraz częściej także danych dostępowych do konta bankowego i danych osobowych (np. PESEL).
Dokładnie taki mechanizm zastosowali w tym tygodniu przestępcy wobec trójki mieszkańców powiatu gorlickiego. Przestępcy, po uzyskaniu dostępu do rachunków pokrzywdzonych natychmiast podjęli działania i generując kody blik dokonywali wypłat gotówki. W jednym przypadku, w związku z brakiem środków na przejętym rachunku, oszuści zdążyli nawet złożyć wniosek o pożyczkę na kwotę 20 tys. złotych. Szybka reakcja pokrzywdzonego pozwoliła jednak zablokować kartę płatniczą, dostęp do rachunku i anulować wniosek kredytowy. W pozostałych dwóch przypadkach pokrzywdzeni utracili 4400 złotych i 1450 złotych.
Jak ustrzec się przed tego typu oszustwami?
- Nigdy nie podawaj numeru karty płatniczej po to, by otrzymać pieniądze! Podanie danych z karty spowoduje, że ktoś pobierze z niej pieniądze.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal sprzedażowy. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikator.
- Zapoznaj się z instrukcjami płatności na danej platformie sprzedażowej.
- Uważnie czytaj wiadomości z banku (SMS, e-maile, powiadomienia z aplikacji mobilnej banku). Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy i są napisane niegramatycznie.
Co zrobić, gdy spostrzeżesz, że mogłeś zostać oszukany?
- Natychmiast skontaktuj się z infolinią Twojego banku i poinformuj o swoich podejrzeniach.
- Zastrzeż kartę płatniczą lub / i zablokuj dostęp do bankowości internetowej, jeśli takie dane zostały udostępnione przestępcom.
- Poinformuj Policję.