Kolejne oszustwo „na policjanta” – sądecka Policja apeluje o rozwagę
Pomimo licznych apeli Policji o rozwagę i ograniczone zaufanie podczas prowadzenia rozmów telefonicznych z osobami proszącymi o przekazanie pieniędzy, wciąż dochodzi do wyłudzania pieniędzy metodami modyfikowanymi przez sprawców. Ostatnio wykorzystywaną przez nich metodą jest tzw. oszustwo „na policjanta”. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze.
17 sierpnia br. na terenie Nowego Sącza doszło do oszustwa metodą „na funkcjonariusza Policji”. Około godziny 11 na telefon stacjonarny 89-letniej mieszkanki Nowego Sącza zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako policjant. Rozmówca przekazał informację, że prowadzi akcję policyjną mającą na celu zatrzymanie nieuczciwych pracowników banku, którzy kradną pieniądze klientów. Aby uchronić swe oszczędności seniorka „:musi zabezpieczyć pieniądze”, które posiada. Następnie polecił, aby kobieta wybrała z konta wszystkie oszczędności i przekazała je "policji". Fałszywy funkcjonariusz przekazał także 89 – latce, żeby ta kontaktowała się z nim co godzinę telefonicznie, ponieważ jej mieszkanie może być pod obserwacją oszustów. Kobieta poszła do banku i wybrała gotówkę w kwocie ok. 48 tys. zł., którą następnie przekazała fałszywemu policjantowi. Gdy tylko zorientowała się, że została oszukana, powiadomiła Komendę Miejską Policji w Nowym Sączu, gdzie wszczęto w tej sprawie dochodzenie.
W związku z zaistniałą sytuacją, sądecka Policja apeluje o rozwagę.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie akcjach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich lub zadzwońmy na numer alarmowy 112. (Należy tutaj pamiętać o dokładnym odłożeniu słuchawki i przerwaniu połączenia z oszustem lub skorzystanie z innego telefonu).
We wszystkich podejrzanych czy wątpliwych sytuacjach, należy niezwłocznie skontaktować się z Policją, dzwoniąc po numer alarmowy 112.
Pamiętajmy, że wyobraźnia oszustów nie zna granic, a wykorzystują oni najczęściej zaufanie i "dobre serce" ludzi.
Apel kierujemy także do członków rodzin osób starszych, aby wyczulili ich na tego typu oszustwa. W sytuacji pojawienia się telefonu z prośbą o pożyczkę, zaznaczmy by zawsze skontaktowali się bezpośrednio z najbliższymi członkami rodziny nawet mimo protestów i próśb o niewykonywanie takiego telefonu. Zostawmy numer telefonu do siebie w widocznym miejscu. Wykorzystujmy każdą okazję do rozmowy na temat sposobu działania oszustów.