Aktualności

Oszustwo na wnuczka – Policja apeluje i ostrzega

Data publikacji 05.06.2023

1 czerwca gorliccy mundurowi przyjęli zgłoszenie od kobiety, która została oszukana metodą „na wnuczka” na kwotę 20 tys. zł.

W czwartek (1 czerwca br.)  w Komendzie Powiatowej Policji w Gorlicach przyjęto zgłoszenie o przestępstwie na szkodę 88-letniej mieszkanki Gorlic, którą oszukano „ metodą na wnuczka”.  Z relacji samotnie mieszkającej kobiety i jej późniejszych zeznań wynikało, że w godzinach popołudniowych zadzwoniła do niej na telefon stacjonarny młoda kobieta podająca się za jej wnuczkę. Twierdziła ona, że jest sprawcą wypadku drogowego i musi wpłacić kaucje, aby nie zostać zatrzymana. Zdezorientowana kobieta odniosła wrażenie, że może to być rzeczywiści jej wnuczka mieszkająca na terenie kraju. Do rozmowy włączał się od czasu do czasu mężczyzna, który podawał się za policjanta i potwierdzał informacje przekazywane przez rzekomą wnuczkę. Cała rozmowa trwała około godziny, w czasie której kobieta przygotowała gotówkę oraz biżuterię, którą miała w domu i przekazała na rzecz kaucji mężczyźnie, który po nią przyszedł. Pokrzywdzona poniosła w związku z tym zdarzeniem straty w wysokości około 20 tys. zł. 
Kolejny raz apelujemy i przestrzegamy przed oszustami, którzy wykorzystają najróżniejsze metody i sposoby, żeby zdobyć pieniądze. Telefoniczna odmiana oszustw przybiera różne formy. Oszuści dzwonią z informacją, że np. ktoś bliski spowodował wypadek i trzeba zapłacić określoną kwotę, aby uniknąć sankcji karnych, w tym aresztowania. Często zdarza się, że dzwoni osoba podająca się za rodzinę: wnuczka, córkę, syna. Tak właśnie było w powyższym przypadku. Dzwoniący informuje, że pieniądze mają być rzekomo dla prokuratora, a odbiera je osoba podająca się za policjanta. Oszust prosi o dyskrecję i narzuca presję czasu, przekazuje, że to okazja, aby „się dogadać”, ale za chwilę już nie będzie takiej możliwości. W ten sposób oszust wpływa na potencjalną ofiarę, wykorzystując jej naiwność i dobre serce. W ten sposób oszuści wyłudzają pieniądze w wysokości od kilku tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych. Pokrzywdzeni często tracą oszczędności całego życia.
Podobnych telefonów w ostatnich dniach do seniorów na terenie powiatu gorlickiego było więcej, jednak osoby zorientowały się, że może to być próba oszustwa. Odnotowano także kilka telefonicznych prób oszustwa na tzw. metodę phishingu. Jest to rodzaj oszustwa, który polega na podawaniu się za inną osobę, podszywaniu się pod firmę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, danych logowania, danych karty kredytowej, konta bankowego lub używanych haseł. W przypadku powiatu gorlickiego były to telefony od osób przedstawiających się za przedstawicieli banków, którzy chcieli uzyskać dostęp do kont bankowych osób do których dzwonili, jednak i tutaj osoby zachowały się właściwie i nie doszło do innych oszustw.
Policja radzi, by w przypadku otrzymania przez telefon podobnej informacji  taką rozmowę przerwać. Następnie zadzwonić na numer bliskiej osoby, aby upewnić się, czy sytuacja, o której ktoś nam odpowiada, rzeczywiście się zdarzyła. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy natychmiast poinformować Policję dzwoniąc na numer 112. Pamiętajmy, żeby nie wpuszczać do domu nieznajomych osób, nie przekazywać obcym pieniędzy ani nie przelewać pieniędzy na podane konta. Prosimy – jeśli mają Państwo w rodzinie starsze i samotnie mieszkające osoby – rozmawiajcie z nimi na temat bezpieczeństwa w mieszkaniu – ostrzegajcie, że NIGDY nie powinny wpuszczać obcych do domu i przekazywać pieniędzy osobom nieznanym. Pamiętaj, nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz i bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół. Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, weryfikuj, czy faktycznie doszło do zdarzenia, o którym informuje cię osoba w słuchawce telefonu. Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc (także z zagranicy), grożą utratą pieniędzy, w takim wypadku nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe. Nigdy nie podawaj przez telefon haseł i kodów dostępu do kont bankowych.


 

Powrót na górę strony