Aktualności

Mam cyberPROBLEM. Chciała zainwestować w akcje elektrowni jądrowej. Tracąc czujność, straciła pieniądze

Data publikacji 26.09.2023

Mieszkanka Kęt, w powiecie oświęcimskim, padła ofiarą oszustów proponujących inwestowanie w akcje elektrowni jądrowej. Kobieta zamiast zyskać straciła 12 tysięcy złotych. Policjanci ostrzegają i apelują o zachowanie rozsądku i nie zawieranie tego typu transakcji przez telefon.

Wczoraj (25.09.br.) do Komisariatu Policji w Kętach zgłosiła się  67 – letnia mieszkanka Kęt, która poinformowała, że  przeglądając Internet znalazła reklamę  firmy zajmującej się inwestycjami w nowoczesne, ekologiczne technologie. Kliknęła w link, a następnie wpisała numer swojego telefonu do kontaktu. Po kilkunastu minutach zadzwonił do niej mężczyzna. Przedstawił on ofertę inwestycji w akcje elektrowni jądrowej. Potwierdził, że inwestując w te akcje, kobieta szybko pomnoży swoje oszczędności. Poprzez dużą pewność siebie oraz odpowiednie słownictwo, oszust zdobył zaufanie 67 – latki. Następnie namówił ją, aby na swoim telefonie komórkowym zainstalowała odpowiednią aplikację umożliwiającą śledzenie zysków z inwestycji. Kobieta wykonała polecenie oszusta i zainstalowała aplikację. Nie wiedziała o tym, że jest to program umożliwiający zdalny dostęp do telefonu, w tym  również aplikacji za pomocą której logowała się do konta bankowego.  Oszuści dysponując tymi danymi wykonali operację bankową przelewając z konta pokrzywdzonej 12 tysięcy złotych. Próbowali również zaciągnąć kredyt w kwocie 20 tysięcy złotych, jednakże wtedy bank zablokował konto.
 
Policjanci ścigają sprawców tego typu przestępstw. Apelują o ostrożność, a także stosowanie się do poniższych zaleceń:

 - należy sprawdzić czy firma inwestycyjna znajduje się na liście ostrzeżeń KNF – link: https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/ostrzezenia_publiczne

- nie należy udostępniać nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej np. za pomocą programów: TeamViewer, AnyDesk, Quick Support;- nie należy udostępniać danych poufnych dotyczących posiadanych kart płatniczych;

- nie należy przesyłać skanów swojego dowodu osobistego;

- nie należy instalować dodatkowego oprogramowania na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.

 

Powrót na górę strony