Aktualności

Oszustwo metodą „na BLIKa”. Mieszkanka Sądecczyzny straciła 800 złotych

Mimo że policjanci często apelują o rozwagę i informują o sposobie działania cyberoszustów wyłudzających pieniądze za pomocą kodów BLIK, nadal dochodzi do tego typu przestępstw. Mieszkanka powiatu nowosądeckiego przekonana, że opłaca przesyłki swojego męża, straciła 800 złotych, dlatego policjanci, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, apelują o czujność i upewnianie się komu przekazujemy kody BLIK.

28 listopada br. mieszkanka powiatu nowosądeckiego została oszukana przez cyberprzestępcę podszywającego się pod jej męża. Tego dnia, kilka minut po godzinie 17:00 kobieta otrzymała przez komunikator internetowy wiadomość, wysłaną z należącego do jej męża konta na portalu społecznościowym, z prośbą o udostępnienie dwóch kodów BLIK na łączną kwotę 800 złotych, potrzebnych do opłacenia dwóch przesyłek. Z uwagi na to, że wcześniej wielokrotnie przekazywała mężczyźnie kody BLIK, nie była zaskoczona tą prośbą. Wysłała zatem wiadomość z kodami i niczego nie podejrzewając, szybko je zatwierdziła.

Zorientowała się, że coś jest nie tak, dopiero kiedy poproszona o wygenerowanie kolejnego kodu, zamierzała potwierdzić transakcję na kwotę 1000 złotych. Wówczas zauważyła, że pieniądze mają zostać wypłacone w bankomacie, dlatego natychmiast anulowała transakcję. Sprawdziła także dwie poprzednie. Okazało się, że oszust, który przejął konto jej męża na portalu społecznościowym i podszywał się pod niego, wypłacił pieniądze w bankomacie na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. 

Mieszkanka powiatu nowosądeckiego o przestępstwie powiadomiła policjantów, którzy pracują nad tą sprawą. Należy jednak pamiętać, że transakcji dokonanej za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego funkcjonariusze apelują o czujność i zachowanie ostrożności, szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy częściej niż zwykle dokonujemy zakupów i korzystamy z płatności bezgotówkowych. 
________________________________________
W jaki sposób uchronić się przed oszustami wyłudzającymi pieniądze metodą „na BLIKa”?
•    Należy przede wszystkim szczególnie chronić swój PIN do aplikacji mobilnej banku, a także dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
•    Nie należy udostępniać wygenerowanych kodów BLIK. Trzeba dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej.
•    W sytuacji, gdy ktoś prosi o przekazanie takiego kodu, zawsze należy zweryfikować tożsamość osoby, która wysłała wiadomość. Wystarczy zadzwonić, aby upewnić się, czy faktycznie krewny czy znajomy znalazł się w potrzebie.
 

Powrót na górę strony