Aktualności

50-latek nie dał się zwieść oszustom

W czwartek (08.02. br.) policjanci Komendy Powiatowej Policji w Olkuszu przyjęli zawiadomienie o próbie wyłudzenia pieniędzy od mieszkańca Olkusza. Przestępca działał metodą „na policjanta CBŚ”. Tym razem świadom zagrożenia 50-latek wykazał się czujnością i nie dał się zwieźć pozorom.

W ubiegłym tygodniu na telefon 50-latka zadzwonił mężczyzna podający się z pracownika Centralnego Biura Śledczego Policji  i poinformował rozmówcę, że na jego koncie bankowym odnotowano próbę wyłudzenia 50 tysięcy złotych. Fałszywy policjant zaczął rozpytywać 50-latka, gdzie posiada rachunki bankowe i  kiedy osobiście odwiedzał oddział bankowy. Następnie zażądał, aby 50-latek zalogował się do bankowości elektronicznej. Na szczęście mężczyzna nie wykonał jego poleceń i gdy rozmówca się rozłączył, to wówczas udał się na komendę i o sytuacji powiadomił policjantów.

W związku z zaistniałą sytuacją apelujemy o zachowanie ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Sposób działania oszustów, choć przybiera różne formy i metody zawsze zmierza do celu, by okraść swoją ofiarę. Za pomocą różnych technik manipulacyjnych przestępca pozyskuje dane, dzięki którym możliwe jest przejęcie pieniędzy z rachunków bankowych ofiar.

Jak działają oszuści metodą na policjanta CBŚ/CBA?

Oszuści podają się za funkcjonariuszy policji/CBŚ/CBA, a  następnie przedstawiają wymyśloną historię np. o rzekomym rozpracowywaniu grup hakerskich, czy próbie włamania na konto. Często wskazując fałszywie na zaangażowanie w proceder pracowników banków. Następnie prowadza z „klientami” rozmowę, która ma na celu uzyskać jak najwięcej informacji, żądają od swoich ofiar loginów, haseł, środków uwierzytelniających umożliwiających dokonanie przelewu pieniędzy. Kiedy już osiągną cel, dopiero po czasie ofiara orientuje się, że doszło do przestępstwa i z  rachunku bankowego „zniknęły” pieniądze. 

Dlatego, bardzo ważne jest  zachowanie rozsądku i ograniczonego zaufania w kontaktach z osobami obcymi, podającymi się za policjantów czy pracowników banku. Szczególnie takimi, które namawiają nas do logowania się podczas rozmów telefonicznych na rachunki bankowe.  Pamiętajmy, że policjant lub pracownik banku nigdy nie zasugeruje konieczności przelewania pieniędzy bądź ich wypłaty ze względów bezpieczeństwa. Nigdy nie udostępniaj kodów, blików osobom trzecim poprzez wiadomości sms, komunikatory czy rozmowę. Podobnie jeśli chodzi o dane karty oraz kod cv – bank ani policjant nigdy nie proszą o takie informacje.  Pamiętaj również, aby nie instalować na prośbę osoby trzeciej wskazanej  przez nią  aplikacji. Często takie aplikacje umożliwiają przejęcie kontroli nad urządzeniem. Mowa o tzw. oszustwie na zdalny pulpit. Nie instaluj na swoim urządzeniu oprogramowania pochodzącego z niewiadomych źródeł, co do którego nie masz pewności. Pamiętaj, aby nie używać do logowania do bankowości linków, które często przychodzą w smsach, mailach lub za pomocą innych komunikatorów. Zawsze zachowuj ostrożność podczas takich rozmów, nie działaj w pośpiechu. Przestrzeganie powyższych zasad z pewnością uchroni cię od utraty oszczędności

W momencie, kiedy ktoś chce nas oszukać przez telefon, podając się za policjanta – zakończmy rozmowę. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanej rozmowie komuś z rodziny lub zadzwońmy na numer alarmowy 112.

Powrót na górę strony