Oszustwo metodą na „kryptowalutę”. Olkuska policja ostrzega
W sieci pojawia się wiele fałszywych ogłoszeń gwarantujących wysokie i pewne zyski. Kuszące obietnice publikowane są na portalach społecznościowych i stronach internetowych. Oszuści zachęcają także do skorzystania z "atrakcyjnych ofert" dzwoniąc do „klientów”. Ofiarą takiego oszustwa padła 63-letnia mieszanka powiatu olkuskiego, która straciła 27 tysięcy złotych.
Wczoraj (25.03. br.) w Komisariacie Policji w Wolbromiu przyjęto zawiadomienie o oszustwie na szkodę 63-latki. Kobieta padł ofiarą przestępstwa i straciła 27 tysięcy złotych. Do zdarzenia miało dojść w lutym tego roku. Do kobiety zadzwoniła oszustka, która przedstawiała się jako Sylwia Kos. Kobieta złożyła ofertę szybkiego zarobku poprzez zainwestowanie w kryptowaluty. Następnie rozmówczyni przekierowała rozmowę do asystenta. Konsultant instruował rozmówczynię, w jaki sposób należy postępować. Poprosił m.in. o zainstalowanie na telefonie programu, który jak się okazało później, posłużył do przejęcia kontroli nad urządzaniem rozmówcy. Kobieta weszła w link i zgodnie z instrukcją wykonała polecenia asystenta. Przez cały czas widziała, jak na jej koncie dokonywane są różne transakcje i samoczynnie uruchamiają się aplikacje. Nie była jednak świadoma zagrożenia.
Po kilku dniach konsultant skontaktował się z 63-latką i polecił wpłacić jej kilkaset złotych na wskazane przez niego konto. Zapewniał przy tym, że pieniądze będą się pomnażać i miały być wkładem w inwestycje. Ruchy w aplikacjach na telefonie wskazywały, że kobieta zarabia pieniądze. Nie miała nadal pojęcia, że oszuści dokonują transakcji na jej szkodę. Zorientowała się dopiero wtedy, gdy poszła robić zakupy, a jej karta płatnicza była zablokowana. 63-latka udała się więc do banku, gdzie uzyskała informację o zaciągniętym na jej rachunku kredycie w wysokości 54 tysięcy. W banku pracownik zablokował część kredytu, zanim pieniądze zostały przelane na trefne konto. Okazało się również, że z konta 63-latki zniknęły oszczędności. Tym sposobem kobieta straciła 27 tysięcy złotych.
Często bywa, że odzyskanie utraconych w ten sposób pieniędzy jest bardzo trudne, dlatego po raz kolejny apelujemy o rozwagę i ostrożność w dysponowaniu swoimi oszczędnościami.
- · Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej;
- · Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych;
- · Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, np. aplikacji AnyDesk, na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Aplikacje służą do przejęcia urządzenia na tzw. zdalny pulpit.
- · Jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi - nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie;
- · Zwracaj uwagę na fałszywe aplikacje i strony firm namawiające do inwestowania, na telefony osób, które zachęcają do inwestowania i informują o szybkich zyskach.
- · Jeżeli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa, skontaktuj się ze swoim bankiem oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policji;
- · nie daj się skusić atrakcyjną ofertą szybkiego zysku;
- · nie podejmuj decyzji o inwestowaniu pieniędzy pod wpływem emocji.