Aktualności

Oszustwo metodą na „kryptowalutę”. Olkuska policja ostrzega

W sieci pojawia się wiele fałszywych ogłoszeń gwarantujących wysokie i pewne zyski. Kuszące obietnice publikowane są na portalach społecznościowych i stronach internetowych. Oszuści zachęcają także do skorzystania z "atrakcyjnych ofert" dzwoniąc do „klientów”. Ofiarą takiego oszustwa padła 63-letnia mieszanka powiatu olkuskiego, która straciła 27 tysięcy złotych.

Wczoraj (25.03. br.)  w Komisariacie  Policji w Wolbromiu przyjęto zawiadomienie o oszustwie na szkodę 63-latki. Kobieta padł ofiarą przestępstwa  i straciła 27 tysięcy złotych. Do zdarzenia miało dojść w lutym tego roku. Do kobiety zadzwoniła oszustka, która przedstawiała się jako Sylwia Kos. Kobieta złożyła ofertę szybkiego zarobku poprzez zainwestowanie w kryptowaluty. Następnie rozmówczyni przekierowała rozmowę do asystenta. Konsultant instruował rozmówczynię,  w jaki sposób należy postępować.  Poprosił m.in. o zainstalowanie na telefonie programu, który jak się okazało później, posłużył do przejęcia kontroli nad urządzaniem rozmówcy. Kobieta weszła w link i zgodnie z instrukcją wykonała polecenia asystenta. Przez cały czas widziała, jak na jej koncie dokonywane są różne transakcje i samoczynnie uruchamiają się aplikacje.  Nie była jednak świadoma zagrożenia.  

Po kilku dniach konsultant skontaktował się z 63-latką i polecił wpłacić jej kilkaset złotych na wskazane przez niego konto. Zapewniał przy tym, że pieniądze będą się pomnażać  i miały być wkładem w inwestycje. Ruchy w aplikacjach na telefonie wskazywały, że kobieta zarabia pieniądze. Nie miała nadal pojęcia, że oszuści dokonują transakcji na jej szkodę. Zorientowała się dopiero wtedy, gdy poszła robić zakupy, a jej karta płatnicza była zablokowana. 63-latka udała się więc do banku, gdzie uzyskała informację o zaciągniętym na jej rachunku kredycie w wysokości 54 tysięcy.  W banku pracownik zablokował część kredytu,  zanim pieniądze zostały przelane na trefne konto. Okazało się również, że z konta 63-latki zniknęły oszczędności. Tym sposobem kobieta straciła 27 tysięcy złotych.

 

Często bywa, że odzyskanie utraconych w ten sposób pieniędzy jest bardzo trudne, dlatego po raz kolejny apelujemy o rozwagę i ostrożność w dysponowaniu swoimi oszczędnościami.

  • ·         Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej;
  • ·         Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych;
  • ·         Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, np. aplikacji AnyDesk, na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Aplikacje służą do przejęcia urządzenia na tzw. zdalny pulpit.
  • ·         Jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi - nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie;
  • ·         Zwracaj uwagę na fałszywe aplikacje i strony firm namawiające do inwestowania, na telefony osób, które zachęcają do inwestowania i informują o szybkich zyskach.
  • ·         Jeżeli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa, skontaktuj się ze swoim bankiem oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policji;
  • ·         nie daj się skusić atrakcyjną ofertą szybkiego zysku;
  • ·         nie podejmuj decyzji o inwestowaniu pieniędzy pod wpływem emocji.

 

Powrót na górę strony