Chcąc sprzedać mebel przez Internet straciła 10 tys. złotych
Chociaż sprzedaż towarów na internetowych portalach ogłoszeniowych cieszy się ogromną popularnością, należy pamiętać, by przy takich transakcjach zachować szczególną ostrożność. O tym, że cyberprzestępcy potrafią wykorzystać każdą nadarzającą się okazję, przekonała się młoda mieszkanka Sądecczyzny, która sprzedając mebel przez Internet, straciła 10 tys. złotych.
4 maja br., do sądeckiej Policji zgłosił się mieszkaniec powiatu nowosądeckiego, którego nastoletnia córka została oszukana podczas sprzedaży online. Po tym jak w internetowym serwisie ogłoszeniowym wystawiła na sprzedaż łóżko, szybko otrzymała przez komunikator wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą. Rzekomy kupujący zaproponował, że zamówi kuriera i przesłał link, mający ułatwić sfinalizowanie transakcji. Kiedy nieświadoma zagrożenia dziewczyna weszła na sfałszowaną stronę, gdzie wpisała m.in. login i hasło do swojego konta, oszust w łatwy sposób uzyskał do niego dostęp. Chwilę później do nastolatki zadzwonił mężczyzna przedstawiający się jako pracownik portalu ogłoszeniowego, z którego korzystała. Przekonał, że kupujący wpłacił na jej konto za dużą sumę, dlatego musi mu zwrócić pieniądze, generując kod BLIK i akceptując transakcję. Zmanipulowana dziewczyna zrobiła to kilkukrotnie, ponieważ środki rzekomo nie trafiały do kupującego. Niestety, kiedy zorientowała się, że została oszukana, przestępcy z jej konta wypłacili w bankomatach na terenie Warszawy i Poznania 10 tys. złotych.
Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych
Okazuje się, że już nie tylko robiąc zakupy przez Internet, ale i sprzedając, musimy zachować szczególną ostrożność i kierować się przede wszystkim rozsądkiem. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:
• dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
• zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
• negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
• nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów, SMS czy e-maili) od osób zainteresowanych kupnem;
• sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „O” cyfrą zero „0”);
• nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
• nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
• towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.
W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.