Aktualności

Chcąc sprzedać mebel przez Internet straciła 10 tys. złotych

Data publikacji 10.05.2024

Chociaż sprzedaż towarów na internetowych portalach ogłoszeniowych cieszy się ogromną popularnością, należy pamiętać, by przy takich transakcjach zachować szczególną ostrożność. O tym, że cyberprzestępcy potrafią wykorzystać każdą nadarzającą się okazję, przekonała się młoda mieszkanka Sądecczyzny, która sprzedając mebel przez Internet, straciła 10 tys. złotych.

4 maja br., do sądeckiej Policji zgłosił się mieszkaniec powiatu nowosądeckiego, którego nastoletnia córka została oszukana podczas sprzedaży online. Po tym jak w internetowym serwisie ogłoszeniowym wystawiła na sprzedaż łóżko, szybko otrzymała przez komunikator wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą. Rzekomy kupujący zaproponował, że zamówi kuriera i przesłał link, mający ułatwić sfinalizowanie transakcji. Kiedy nieświadoma zagrożenia dziewczyna weszła na sfałszowaną stronę, gdzie wpisała m.in. login i hasło do swojego konta, oszust w łatwy sposób uzyskał do niego dostęp. Chwilę później do nastolatki zadzwonił mężczyzna przedstawiający się jako pracownik portalu ogłoszeniowego, z którego korzystała. Przekonał, że kupujący wpłacił na jej konto za dużą sumę, dlatego musi mu zwrócić pieniądze, generując kod BLIK i akceptując transakcję. Zmanipulowana dziewczyna zrobiła to kilkukrotnie, ponieważ środki rzekomo nie trafiały do kupującego. Niestety, kiedy zorientowała się, że została oszukana, przestępcy z jej konta wypłacili w bankomatach na terenie Warszawy i Poznania 10 tys. złotych.

Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych

Okazuje się, że już nie tylko robiąc zakupy przez Internet, ale i sprzedając, musimy zachować szczególną ostrożność i kierować się przede wszystkim rozsądkiem. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:
•    dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
•    zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
•    negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
•    nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów, SMS czy e-maili) od osób zainteresowanych kupnem;
•    sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak!  – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „O” cyfrą zero „0”);
•    nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
•    nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
•    towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.

W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.

Powrót na górę strony