Aktualności

Chciała zainwestować pieniądze, padła ofiara oszustwa

Data publikacji 06.06.2024

Oszustka, wykorzystując niewiedzę 63-letniej mieszkanki powiatu olkuskiego, która chciała zainwestować pieniądze, podszyła się pod doradcę finansowego, a następnie uzyskała jej dane do logowania i wyłudziła od niej ponad 40 tysięcy złotych.

Do zdarzenia doszło pod koniec maja. Kobieta znalazła ogłoszenie w Internecie, które zachęcało do inwestowania za pomocą doradców finansowych. Strona rekomendowana była przez znanych urzędników, co wzbudziło zaufanie 63-latki. Kobieta kliknęła ogłoszenie, podała swoje dane wraz z numerem telefonu i tego samego dnia otrzymała telefon z agencji. Kobieta przedstawiła się jako Klaudia Włodarczyk i zaoferowała swą pomoc. Następnie rozmowę przekazała agentowi finansowemu, który kontynuował dalszą rozmowę. Zgodnie z poleceniami agenta 63-latka zainstalowała na laptopie wskazana przez oszusta aplikację. W trakcie rozmowy kobieta podawała kody blik i autoryzowała operację, które dokonywano na jej urządzeniu. W  ciągu 5 dni odebrała kilkadziesiąt połączeń z ponad 25 różnych numerów telefonów. Podczas rozmów z „konsultantami” dawała  dostęp do telefonu i laptopa, a oszuści, wykorzystując jej niewiedze i zaufanie, dokonywali na tych urządzeniach, różnych transakcji finansowych. Kobieta nie zorientowałaby się, że padła ofiarą oszustwa, gdyby nie reakcja członka rodziny, który dowiedział się o tej sprawie.

Przy użyciu legalnego oprogramowania, za pełną zgodą „klienta”.  Ludzie nie tylko tracą wszystkie oszczędności zgromadzone na kontach bankowych, ale i popadają w długi, ponieważ oszuści często biorą na nich kredyty. Uważajmy więc na wszelkie oferty, w których musimy dać komuś dostęp do naszego komputera czy telefonu. Taką sytuacją może być np. „pomoc” konsultanta banku, biura maklerskiego czy szkolenie z obsługi platformy inwestycyjnej. 

Wciąż dochodzi do podobnych przypadków oszustw dokonywanych za pomocą metody „ na zdalny pulpit”. Oszuści kontaktują się z osobami telefonicznie lub przez Internet. Przekazują swoim przyszłym ofiarom informację o odnotowanych próbach przejęcia ich kont bankowych lub oferują bardzo zyskowną inwestycję w kryptowaluty. Chodzi o to, aby namówić osobę do zainstalowania w pełni legalnego programu  zdalnej obsługi komputera lub telefonu.

Zwykle jest tak, że ofiara najpierw namawiana jest do skorzystania z jakiejś usługi finansowej.  Często  podczas takiej rozmowy  występuje nagły “problem techniczny”. Wtedy do działania wkracza “konsultant”, który „wspiera” ofiarę przez zdalny pulpit. Oszuści proszą o sprawdzenie ruchów na koncie, przy okazji podstępem wypytują osoby o stan konta i ilość zgromadzonych środków finansowych. Nalegają również, aby sprawdzić urządzenie pod kątem wirusów i niebezpiecznych aplikacji i proszą o zainstalowanie  nowego oprogramowania.  Osoby nieświadome zagrożenia, instalują program do zdalnej obsługi i tym sposobem dają możliwość do dalszego działania przestępcom. Właściciele rachunków bankowych „widzą”,  jak z ich kont  znikają pieniądze, ale nie reagują od razu, bo wierzą, że jest to warunek skorzystania z atrakcyjnej oferty. W ten sposób tracą swoje oszczędności.

Jeśli skontaktuje się z Tobą osoba podająca się za pracownika banku, operatora lub innych instytucji finansowych, która przez telefon lub Internet zachęca cię do niepowtarzalnych okazji i szybkich zysków, zachowaj ostrożność! Nie  daj się zwieźć pozorom i wizji szybkich zarobków ! Pamiętaj, to może być oszustwo! Tylko  właściciel  konta może na nim wykonywać operacje finansowe - pracownicy banków i innych instytucji finansowych nigdy nie poproszą Cię o zalogowanie się na konto i nie dokonują na nim zdalnie zmian.

 

Olkuska policja radzi, jak uchronić się przed tym oszustwem:

- nie instaluj na prośbę konsultanta, pracownika banku lub  innych instytucji finansowych dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, z których następuje logowanie do bankowości internetowej,

- nie udostępniaj danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej,

- nie  udostępniaj danych poufnych dotyczących posiadanych kart płatniczych,

- chroń swoje dane i nie przesyłaj skanów dowodu osobistego,

- w przypadku otrzymania przelewu od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „konsultant” prosi Cię o wykonanie takich czynności - w ten sposób nieświadomie możesz uczestniczyć w przestępstwie.

 

Powrót na górę strony