„Halo? Tu oszust!” – spotkanie profilaktyczne z seniorami.
29 kwietnia 2025 roku policjantka Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie przeprowadziła działania edukacyjno-profilaktyczne w Krakowskim Centrum Seniora „Dom nr 4” przy ul. Sudolskiej w Krakowie
Podczas spotkania omówiono algorytm działania w przypadku zagrożenia oszustwem jak również wszelkie sztuczki i manipulacje, które stosują oszuści. Seniorzy aktywnie uczestniczyli w prelekcji zadając liczne pytania oraz dzieląc się swoimi doświadczeniami. Zwrócono również uwagę na tzw. „miłosne oszustwa” w których oszust zdobywa zaufanie i sympatię ofiary, realizując kolejno swój dalszy plan jakim jest wyłudzanie środków finansowych.
Fałszywy pracownik banku.
Telefon z informacją, że ktoś próbował włamać się na Twoje konto. Rzekomy „pracownik działu bezpieczeństwa” prosi Cię o potwierdzenie danych, kod BLIK albo zalogowanie się do banku przez przesłany link. Wszystko brzmi wiarygodnie, często nawet numer telefonu wygląda jak prawdziwy, jednakże bank NIGDY nie prosi o takie rzeczy przez telefon.
“Masz zaległość na koncie” – fałszywe SMS-y od operatorów
Dostajesz SMS z informacją o rzekomej zaległości w opłacie za telefon albo z ofertą „superpromocji”. Link prowadzi do strony łudząco podobnej do tej prawdziwej, ale w rzeczywistości to pułapka. Po wpisaniu danych – tracisz kontrolę nad kontem lub pieniędzmi. Zasada jest prosta: nie klikasz, nie płacisz, nie wierzysz .
“Kliknij, by odebrać pieniądze”
Sprzedajesz coś w internecie? Możesz dostać wiadomość od „zainteresowanego kupca”, który chce Ci zapłacić i prosi o kliknięcie w specjalny link, by „odebrać przelew”. Link prowadzi do fałszywej strony płatniczej, gdzie wpisujesz dane swojej karty. W rzeczywistości nie dostajesz żadnych pieniędzy tylko je tracisz.
“Musisz tylko dopłacić kilka złotych”
Dostajesz SMS lub e-mail z informacją, że Twoja paczka została wstrzymana z powodu drobnej niedopłaty. Kwota wydaje się śmiesznie mała – często to 1–3 złote. Klikasz link, płacisz… ale razem z tą złotówką przekazujesz oszustom dostęp do swojego konta bankowego lub danych logowania.
“Babciu, to ja…” , “Tu policjant”
Klasyczne oszustwa na bliskiego lub funkcjonariusza wciąż mają się dobrze. Ktoś dzwoni, udaje krewnego w potrzebie albo policjanta, który „ prowadzi tajną akcję i potrzebuje Twoich pieniędzy celem zabezpieczenia”. To oszustwo. Policja nigdy nie informuje o prowadzonych czynnościach poprzez rozmowę telefoniczną!
Policja apeluje - jeśli coś wydaje się podejrzane lub „zbyt pilne” – zatrzymaj się. Oszuści grają na emocjach i panice. Twoja ostrożność to ich największy wróg.