Bezpieczeństwo seniorów i ich opiekunów. Spotkanie w Domu Pomocy Społecznej
12 września br., policjanci Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie gościli z wizytą u seniorów oraz ich opiekunów w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Podgórki Tynieckie w Krakowie.
Tematem przewodnim spotkania było szeroko rozumiane bezpieczeństwo zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w internecie. Podczas prelekcji policjanci dawali praktyczne wskazówki, które mogą uchronić przed różnymi formami zagrożeń.
Funkcjonariusze szczegółowo omówili, jakie mechanizmy stosują oszuści, aby zdobyć zaufanie i skłonić swoje ofiary do przekazania pieniędzy lub danych osobowych. Wśród poruszanych przykładów znalazły się m.in.:
- fałszywe linki i strony internetowe, które podszywają się pod banki czy urzędy,
- wiadomości e-mail i SMS z prośbą o kliknięcie w podejrzane odnośniki,
- rozmowy telefoniczne, podczas których oszuści podszywają się np. pod policjanta, pracownika banku czy członka rodziny,
- próby wyłudzania danych podczas korzystania z portali społecznościowych.
Zwrócono uwagę, że cyberprzestępcy wykorzystują emocje, a głównie strach czy pośpiech aby zmanipulować swoją ofiarę, dlatego kluczowe jest zachowanie spokoju i dokładne sprawdzenie każdej podejrzanej sytuacji. Oprócz zagrożeń w sieci funkcjonariusze opisywali codzienne sytuacje, w których również warto zachować ostrożność. Omówiono:
- zasady przekazywania numerów dokumentów czy danych osobowych,
- nawyk „pilnowania” torebek, portfeli i telefonów,
- zachowanie ostrożności przy korzystaniu z bankomatów,
- zasadę powściągliwości podczas podróży m.in. komunikacją miejską, ponieważ seniorzy nieświadomie zdradzają o sobie zbyt wiele poprzez głośną rozmowę przez telefon czy opowiadanie współpasażerom o sprawach prywatnych, finansowych czy rodzinnych, co może zostać wykorzystane przez nieuczciwe osoby.
Edukacja mieszkańców i ich opiekunów
Spotkanie było dedykowane również dla opiekunów seniorów. Funkcjonariusze zwrócili uwagę, że istotnym elementem bezpieczeństwa seniorów jest przygotowanie pracowników do właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia. Dzięki odpowiedniej reakcji seniorzy nie pozostają sami wobec zagrożenia, a ryzyko stania się ofiarą oszustów może być mniejsze. Wiedza zdobyta podczas spotkania nie pozostaje tylko teorią, lecz może być wykorzystana w praktyce, np. w rozmowach z rodzinami, odwiedzającymi podopiecznych. Policjanci podkreślili, że nawet jeśli niektóre z omawianych zagadnień może nie dotyczyć bezpośrednio wszystkich seniorów to kluczowe jest to, aby te informacje były przekazywane dalej np. rodzinie, znajomym, sąsiadom. W ten sposób budujemy łańcuch edukacji. Każda rozmowa, każde ostrzeżenie może uchronić kogoś przed utratą oszczędności życia, przed stresem i poczuciem krzywdy, jakie towarzyszą osobom oszukanym.


