xStrona używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Aktualności

Małopolska europejskim liderem działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego

Data publikacji 27.05.2022

Od 25 do 27 maja br. odbyła się X edycja KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2022, w której uczestniczył mł. insp. Maciej Rymar Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie.

Konferencję otworzył Antonio Avenoso, Dyrektor Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu ETSC referatem “Nowe wyzwania bezpieczeństwa  ruchu drogowego w Europie”. Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podsumował stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce przedstawiając także założenia Narodowego Programu BRD na lata 2021 – 2030. Stan BRD w Małopolsce oraz działania Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawili Sekretarz Rady Katarzyna Dobrzańska-Junco oraz mł. inp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Część pierwszą spotkania zakończył referat Grzegorza Kuczaja, Naczelnika Wydziału Warunków Technicznych, Departamentu Dróg Publicznych z  Ministerstwa Infrastruktury oraz Sekretarza Konrada Romika dot. planów KRBRD.
Następnie odbyła się debata współorganizowana przez Małopolską Wojewódzką Radę BRD oraz KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes – „Wyzwania i cele nowej dekady bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Przedmiotem debaty były długofalowe trendy w zamianach BRD i konkretne działania w Polsce i Europie.
Antonio Avenoso, Dyrektor Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu ogłaszając, że w najbliższym Raporcie Banku Światowego / ITF i OECD działania Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zostały wyróżnione.  Raport który ukaże się już pod koniec czerwca dotyczy najlepszych praktyk z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego z całego świata. Zawiera po 2-3 przykłady dobrych praktyk z wdrożenia bezpiecznego systemu z każdego kontynentu. Z Europy  jako przykład do naśladowania wybrano właśnie  Małopolskę, a konkretnie – działania członków  Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Chodzi o projekt „Bezpieczeństwo pieszych wspólną odpowiedzialnością” opisujący działania członków Rady w zakresie poprawy infrastruktury, doświetleń przejść dla pieszych w Małopolsce, działań prewencyjnych, edukacyjnych i powypadkowych w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego. Działania te zostały skoordynowane przez większość członków Rady, ze szczególnym uwzględnieniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Radia Kraków, stowarzyszeń Centrum Inicjatyw na rzecz poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Przejście oraz Europejskiej Federacji Ofiar Wypadków Drogowych FEVR.
Antonio Avenoso złożył gratulacje za spójne  działania w Małopolsce na rzecz poprawy brd na ręce Przewodniczącego MWRBRD, a zarazem wicemarszałka Małopolski, p. Łukasza Smółki.
W debacie na temat brd w Polsce udział wzięli: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, dr inż. Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego, Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; wicemarszałek Województwa Małopolskiego; Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska, Marek Dworak, pełnomocnik Ministra Infrastruktury do spraw Ruchu Rowerowego i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; członek honorowy Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 
W 2020 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła Dekadę Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030. Wpisując się w nią, na całym świecie  powstają nowe Narodowe Programy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W Polsce Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogłosiła już taki program. Kolejnym krokiem są wojewódzkie programy BRD, który na obecną chwilę stworzyła tylko Małopolska.
 

Powrót na górę strony